Wednesday, November 16, 2011

RM100 bantuan: Pelajar atau ibu bapa boleh membuat tuntutan dari sekolah-sekolah

PUTRAJAYA: Pelajar atau ibu bapa yang tidak menerima bantuan RM100 boleh membuat tuntutan dari sekolah masing-masing, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud berkata hari ini.
Pada masa yang sama, orang-orang yang tidak mahu bantuan persekolahan perlu memaklumkan kepada sekolah supaya ia boleh dikembalikan kepada kerajaan, katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Anugerah Kecemerlangan Ko-Kurikulum Kebangsaan Pendidikan Khas di sini.
Dalam Bajet 2012, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Menteri Kewangan, mengumumkan bahawa semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara akan menerima bantuan persekolahan berjumlah RM100 setiap satu.
Dana akan menelan kos kerajaan RM550 juta dan akan dibayar kepada akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) sekolah-sekolah, yang kemudiannya akan membayar amaun kepada pelajar-pelajar atau ibu bapa mereka.
Abd Ghafar berkata, sekolah-sekolah perlu mengagihkan bantuan RM100 untuk membantu meringankan beban ibu bapa, yang boleh menggunakan wang itu untuk membeli keperluan sekolah untuk anak-anak mereka seperti pakaian seragam dan beg sekolah.
"Itulah sebabnya mengapa kerajaan mahu mengagihkan bantuan persekolahan menjelang Disember dan sebelum cuti sekolah," katanya.

sumber : http://www.nst.com.my/top-news/rm100-aid-students-or-parents-can-claim-from-schools-1.6678

No comments: