Pemasaran hasil
1. Mengumpul
Letak hasil yang dipungut di satu tempat tertentu sama ada ladang atau pusat pengumpulan kelompok
Kumpul di jalan utama ladang untuk memudahkan diangkut ke kilang atau pasaran
2. Memproses
Tujuan supaya hasil lebih menarik, tahan lama, harga tinggi, mengekalkan kesegaran atau menukar bentuk hasil
3. Menggred
Menentukan kumpulan hasil mengikut satu piawaian
Supaya hasil yang dipasarkan seragam dan mendapat harga tinggi
Contoh kategori
Hasil Kategori Gred
Telur Berat
Buah-buahan Bentuk, Varieti
Betik Klon
Durian Klon
Ayam Bahagian Anggota
4. Membungkus
Kumpul hasil yang telah digred dalam satu bekas
Tujuan pembungkusan - mengekalkan kesegaran, menarik perhatian pelanggan, untuk mendapat harga lebih tinggi, memelihara kualiti hasil dan memudahkan penghantaran
Contoh cara pembungkusan : kotak kayu (limau), botol (jus buah), plastik sayur)
Bekas pembungkusan – kotak, tin, botol, plastik dan pemvakuman
5. Mengiklan
Menyampai maklumat produk kepada pengguna
Mempengaruhi pengguna untuk membeli
Kaedah mengiklan - katalog, risalah, papan tanda, edar sampel, pameran , media elektronik dan media cetak
6. Menyimpan
Untuk mengekalkan kesegaran dan kualiti hasil
Hasil lambat busuk sebab kurang respirasi dan aktiviti metabolisme pada hasil
Contoh kaedah penyimpanan - sejuk beku > daging dan ikan, suhu rendah > sayur, kawalan kandungan gas > pisang, betik, mempelam
7. Menjual
Menyampaikan hasil kepada pengguna akhir
Menjual/memasar melalui ajen, pemborong, peruncit atau jualan terus kepada pengguna
No comments:
Post a Comment